PolskiAngielski
Schowek 0
Twój schowek jest pusty
Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » PORADY » Zabezpieczanie profili zamkniętych

Zabezpieczanie profili zamkniętych



Ostatnie chwile słonecznej jesieni już za nami. Temperatury na zewnątrz sugerują, że nastąpił właśnie ten moment, w którym szczególnie narażone są przestrzenie zamknięte. Słońce za dnia i niskie temperatury nocą powodują, że w przestrzeniach zamkniętych kondensuje się dużo wilgoci z powietrza. Wilgoć, nie mając ujścia, wchodzi w reakcję z materiałem, z którego stworzona jest ta przestrzeń. W samochodzie jest to najczęściej stalowy element konstrukcyjny. Aby zapobiec temu procesowi, warto takie przestrzenie odpowiednio zabezpieczyć.

 
 

 

  • Każda karoseria samochodowa jest fabrycznie zabezpieczona przed wpływami wilgoci.
  • W procesie produkcji stosuje się kąpiele elektroforetyczne.
  • W profilach zamkniętych dochodzi do kondensacji pary wodnej.
  • Zanieczyszczenie otworów odpływowych powoduje zbieranie się wilgoci w profilach zamkniętych i tworzenie ognisk korozji.
  • Konserwacja profili zamkniętych polega na ich oczyszczeniu, osuszeniu i wtryśnięciu do ich wnętrza środków zabezpieczających.

 

Zabezpieczenie profili zamkniętych

Każda karoseria samochodowa jest fabrycznie zabezpieczona przed wpływami wilgoci obecnej w powietrzu i na drodze. Już w trakcie produkcji do budowy nadwozi używa się blach cynkowanych, w których warstwa cynku skutecznie zabezpiecza przed korozją. Podczas zgrzewania i spawania blach cynk zostaje utleniony, ponieważ temperatura, w której zgrzewane są stalowe poszycia, jest wyższa niż temperatura utleniania cynku. To sprawia, że miejsce zgrzania lub zespawania dwóch elementów pozostaje bez zabezpieczenia antykorozyjnego.

Aby w procesie produkcji uniknąć sytuacji, że samochód opuszcza fabrykę z punktowym naruszeniem zabezpieczenia antykorozyjnego, stosuje się dodatkowe zabiegi. Polegają one przede wszystkim na kąpieli elektroforetycznej, w której trakcie środek antykorozyjny jest nanoszony na każdy element nadwozia.

Mimo takich zabiegów korozja to odwieczna zmora kierowców i serwisantów. Specjalista lepiej niż ktokolwiek zdaje sobie sprawę z konsekwencji zaniedbań, które prędzej czy później doprowadzą do zniszczenia podwozia i wszelkich elementów wewnętrznych. Czyż nie jest tak, że każdy samochód koroduje od wewnątrz? Korozja jest procesem, który zostawia ślad nawet na pojazdach zbudowanych z blach ocynkowanych.

Warto zatem zwrócić uwagę na konserwację trudno dostępnych miejsc, takich jak profile zamknięte. W zakamarkach połączeń tych właśnie elementów prawie zawsze panuje wilgoć (będąca skutkiem zjawiska kondensacji). Osadzone wewnątrz tej przestrzeni, zgromadzone z czasem związki organiczne, brud i sól mają wręcz doskonałe warunki, aby w połączeniu z wilgocią skutecznie doprowadzić do korozji. Pierwsze jej efekty można zaobserwować już u trzy-, czteroletnich pojazdów.

W samochodach najnowszej generacji proporcje między powierzchnią podwozia a przestrzenią profili zamkniętych od jakiegoś czasu zmieniają się na korzyść tych ostatnich. Zwłaszcza, że do profili zamkniętych coraz częściej zalicza się osłonięte elementy podwozia. Oznacza to, że rynek niejako wymusił na serwisantach pochylenie się nad problematyką konserwacji wewnętrznych (znajdujących się między karoserią a poszyciem zewnętrznym nadwozia) przestrzeni pojazdów.

W pierwszej kolejności rekomendowane jest zastosowanie preparatu na bazie wosków. Przykładem jest Tectyl Cavity Wax Amber, który skutecznie wypiera wodę, a ponadto charakteryzuje się dużą zdolnością wnikania między blachy i wyjątkową przyczepnością zarówno do lakierowanych, jak i nielakierowanych elementów. Wśród najskuteczniejszych preparatów antykorozyjnych na bazie rozpuszczalnika są także płyny tiksotropowe, np. Tectyl 558AMC. Po odparowaniu rozcieńczalnika substancja pozostawia woskową powłokę. Środek rekomendowany jest jako podkład w systemach dwuwarstwowych z innymi produktami.


 

Teoria i praktyka

Przestrzenie za błotnikami, wokół klapy bagażnika, a także między progiem zewnętrznym a wewnętrznym w pierwszej kolejności potrzebują dokładnego oczyszczenia (najlepiej myjką ciśnieniową), a następnie osuszenia i odtłuszczenia. Umożliwi to efektywne przyjęcie preparatów zabezpieczających.

Warto pamiętać o specjalnie opracowanych środkach do ochrony profili zamkniętych. Sam proces konserwacji może zostać podzielony na dwa etapy: oczyszczenie profili z zalegających w nich zanieczyszczeń oraz naniesienie preparatów zabezpieczających przed działaniem wody i powietrza.


 

Preparaty antykorozyjne można podzielić na kilka grup zależnie od tego, jaki związek chemiczny wykorzystano jako ich bazę. Najpopularniejsze są preparaty na bazie wosków, które mają dobrą zdolność do wypierania wody z profili zamkniętych.

Wśród szerokiej gamy produktów, różniących się sposobem aplikacji, najwygodniejsze są te, których nanoszenie odbywa się przy użyciu długiej elastycznej sondy. Zawarty w preparacie rozpuszczalnik szybko odparowuje, pozostawiając cienką warstwę zabezpieczającą.

Uzyskanie trwałego efektu antykorozyjnego, który jednocześnie zagwarantuje odporność na obniżoną i podwyższoną temperaturę, zapewniają preparaty o zwiększonej gęstości. Wśród nich warto wymienić  bezrozcieńczalnikową żywicę antykorozyjną na bazie oleju. Ta charakteryzuje się dobrymi właściwościami penetrującymi i dobrą przyczepnością. Po naniesieniu i utwardzeniu preparat tworzy miękką i elastyczną powłokę.

Dobre nawyki to podstawa

Nowoczesne środki ochrony profili zamkniętych różnią się nieco składem i zakresem oddziaływania, choć zmierzają do podobnych skutków. Warto zauważyć, że niektóre z nich rekomendowane są do użycia niezależnie, a inne w połączeniu z preparatami uzupełniającymi. Najbardziej uniwersalną i efektywną praktyką jest dbanie o czystość profili w samochodzie. Należy regularnie sprawdzać drożność kanalików odpływowych i otworów drenażowych oraz usuwać zalegające zanieczyszczenia, np. takie jak liście w przestrzeni podszybia.

Trzeba także pamiętać, że prawidłowy proces zabezpieczania antykorozyjnego samochodu jest praktycznie niemożliwy do wykonania bez odpowiedniego wyposażenia. Chodzi tutaj o sprzęt myjący, osuszający i podnośnik, dzięki któremu możliwe będzie dostanie się do otworów (np. w podłużnicach).


Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii PORADY
Copyright 2024 © - autolakier.pl | Wszelkie prawa zastrzeżone. Realizacja: osv.pl
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu