W pierwszej kolejności rekomendowane jest zastosowanie preparatu na bazie wosków. Przykładem jest Tectyl Cavity Wax Amber, który skutecznie wypiera wodę, a ponadto charakteryzuje się dużą zdolnością wnikania między blachy i wyjątkową przyczepnością zarówno do lakierowanych, jak i nielakierowanych elementów. Wśród najskuteczniejszych preparatów antykorozyjnych na bazie rozpuszczalnika są także płyny tiksotropowe, np. Tectyl 558AMC. Po odparowaniu rozcieńczalnika substancja pozostawia woskową powłokę. Środek rekomendowany jest jako podkład w systemach dwuwarstwowych z innymi produktami.
Teoria i praktyka
Przestrzenie za błotnikami, wokół klapy bagażnika, a także między progiem zewnętrznym a wewnętrznym w pierwszej kolejności potrzebują dokładnego oczyszczenia (najlepiej myjką ciśnieniową), a następnie osuszenia i odtłuszczenia. Umożliwi to efektywne przyjęcie preparatów zabezpieczających.
Warto pamiętać o specjalnie opracowanych środkach do ochrony profili zamkniętych. Sam proces konserwacji może zostać podzielony na dwa etapy: oczyszczenie profili z zalegających w nich zanieczyszczeń oraz naniesienie preparatów zabezpieczających przed działaniem wody i powietrza.
Preparaty antykorozyjne można podzielić na kilka grup zależnie od tego, jaki związek chemiczny wykorzystano jako ich bazę. Najpopularniejsze są preparaty na bazie wosków, które mają dobrą zdolność do wypierania wody z profili zamkniętych.
Wśród szerokiej gamy produktów, różniących się sposobem aplikacji, najwygodniejsze są te, których nanoszenie odbywa się przy użyciu długiej elastycznej sondy. Zawarty w preparacie rozpuszczalnik szybko odparowuje, pozostawiając cienką warstwę zabezpieczającą.
Uzyskanie trwałego efektu antykorozyjnego, który jednocześnie zagwarantuje odporność na obniżoną i podwyższoną temperaturę, zapewniają preparaty o zwiększonej gęstości. Wśród nich warto wymienić bezrozcieńczalnikową żywicę antykorozyjną na bazie oleju. Ta charakteryzuje się dobrymi właściwościami penetrującymi i dobrą przyczepnością. Po naniesieniu i utwardzeniu preparat tworzy miękką i elastyczną powłokę.
Dobre nawyki to podstawa
Nowoczesne środki ochrony profili zamkniętych różnią się nieco składem i zakresem oddziaływania, choć zmierzają do podobnych skutków. Warto zauważyć, że niektóre z nich rekomendowane są do użycia niezależnie, a inne w połączeniu z preparatami uzupełniającymi. Najbardziej uniwersalną i efektywną praktyką jest dbanie o czystość profili w samochodzie. Należy regularnie sprawdzać drożność kanalików odpływowych i otworów drenażowych oraz usuwać zalegające zanieczyszczenia, np. takie jak liście w przestrzeni podszybia.
Trzeba także pamiętać, że prawidłowy proces zabezpieczania antykorozyjnego samochodu jest praktycznie niemożliwy do wykonania bez odpowiedniego wyposażenia. Chodzi tutaj o sprzęt myjący, osuszający i podnośnik, dzięki któremu możliwe będzie dostanie się do otworów (np. w podłużnicach).