Polerowanie – czyli usuwanie wtrąceń i nierówności
Polerowanie w jednym kroku – odświeżanie lakieru samochodowego
Pasty polerskie świetnie wspomagają proces poprawiania wyglądu powierzchni karoserii samochodowej. Służą do korekty powłoki lakierniczej, usuwania uszkodzeń oraz nadawania połysku i ochrony. Przyjęło się, że w usuwaniu defektów stosuje się dwie metody: dwukrokową, w której najpierw używa się pasty polerskiej o silniejszych właściwościach ściernych, wycinających głębokie rysy, z użyciem twardszych aplikatorów. W drugim kroku używa się mleczka polerskiego, które ma zapewnić efekt estetyczny, taki jak usunięcie hologramów, czy nadanie blasku polerowanej powierzchni, do czego zwykle specjaliści stosują miękkie aplikatory, tzw. typu ‘finish’.
Skupmy się na pastach jednokrokowych, które łączą w sobie etapy polerowania i wykończenia w jednym procesie, zapewniając wygodę i efektywność. Bo choć przy bardzo głębokich rysach ta metoda może okazać się mniej skuteczna, na pewno jest zalecana w przypadku mniejszych zarysowań, szczególnie w sytuacjach wymagających szybkiego działania.
Aby sam proces polerowania przyniósł zadowalający efekt, powierzchnia z całą pewnością wymaga stosownego przygotowania. Oto kilka działań, które powinny go poprzedzić:
- Dokładne mycie samochodu: pierwszym krokiem jest usunięcie wszelkich zanieczyszczeń z powierzchni samochodu, takich jak kurz, błoto, ptasie odchody czy owady. Do mycia samochodu najlepiej korzystać z profesjonalnych produktów i aplikatorów (gąbek, ściereczek), które nie zniszczą lakieru i nie będą tworzyć wtórnych zarysowań. Czysta powierzchnia jest kluczowa dla skutecznego działania pasty.
- Odtłuszczanie powierzchni: pozostałości olejów, wosków i innych substancji mogą zakłócać proces polerowania. Odtłuszczenie powierzchni przygotowuje lakier do „przyjęcia” pasty polerskiej. Proces dekontaminacji (oczyszczania) możemy wykonać preparatami z zawartością alkoholu izopropylowego przy pomocy ściereczki z mikrofibry.
- Ocena stanu lakieru: pod światło lub lampą inspekcyjną należy dokładnie ocenić stan lakieru. Zadrapania czy matowość wymagają intensywniejszego polerowania.
- Test na małym obszarze: przed rozpoczęciem pełnego procesu polerowania powinno się przeprowadzić test na niewielkim obszarze, aby upewnić się, że pasta i aplikator nie spowodują niepożądanych efektów. Zwłaszcza przy starszych, zniszczonych powłokach lakieru wykonanie takiego testu jest konieczne.
- Zabezpieczenie elementów nielakierowanych: gumy, plastiki, listwy chromowane – wszystkie elementy nielakierowane warto zabezpieczyć przed ingerencją pasty. Mniejsze zabezpieczamy za pomocą taśmy, a te większe (np.; szyby) papierem ochronnym.
- Wybór odpowiednich padów polerskich: w zależności od stanu lakieru oraz rodzaju używanej pasty, dobieramy odpowiednie pady polerskie. Do usuwania rys najczęściej potrzebny będzie twardszy aplikator. Jeśli chcemy usunąć hologramy, sięgamy po ten typu tzw; „soft”. Chcąc osiągnąć blask powierzchni, można zakończyć pracę wspomnianym już wyżej aplikatorem typu „finisz”. Proces doboru aplikatorów jest sprawą indywidualną, w zależności od tego, jaki zakres prac jest do wykonania i jaki chcemy osiągnąć efekt końcowy. Dobrze dobrane akcesoria są kluczowe dla osiągnięcia dobrego efektu.
Efektywne użycie past polerskich wymaga staranności i przestrzegania określonych kroków przygotowawczych. Odpowiednie przygotowanie powierzchni samochodu, wybór właściwej pasty oraz akcesoriów polerskich pozwala uzyskać połyskującą powłokę lakieru, tworząc efekt lustra z głębią koloru. Dlatego przed przystąpieniem do procesu polerowania warto poświęcić czas na staranne przygotowanie, co przełoży się na trwały i imponujący efekt końcowy. Podobnie, jak w przypadku kosmetyków do mycia i odświeżania samochodu, źle dobrana technologia polerowania może wyrządzić wiele szkód. Chcąc zachować jak najdłużej efekt polerowania, warto rozważyć korzystanie z myjni ręcznej lub zająć się pielęgnacją swoich czterech kółek samodzielnie.
Postępując zgodnie z tymi wskazówkami, będziemy cieszyć się pięknym i lśniącym lakierem samochodowym przez wiele lat.
Kacper Wierzbicki
TROTON Dział Szkoleniowo-Techniczny
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii PORADY