PolskiAngielski
Schowek 0
Twój schowek jest pusty
Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » PORADY » Jak prawidłowo kłaść lakier bezbarwny

Jak prawidłowo kłaść lakier bezbarwny



Wybierając daną powłokę lakierniczą, należy wziąć pod uwagę wiele aspektów, ponieważ lakier samochodowy odpowiada nie tylko za dobry wygląd auta. Musi również stanowić ochronę dla elementów karoserii przed nieustannie działającymi czynnikami zewnętrznymi – zarówno mechanicznymi, jak i chemicznymi. Z pewnością na wyborze produktu zaważą także skład, łatwość nakładania i czas schnięcia.

 

  • Najistotniejszym czynnikiem wpływającym na właściwości lakierów jest ich skład.
  • Obecnie obowiązujące przepisy nakazują stosowanie produktów o niskiej zawartości lotnych związków organicznych (LZO).
  • Warto też zauważyć, że lakiery typu HS i VHS tworzą przy aplikacji strukturę tzw. skórki pomarańczy – bardzo zbliżoną do fabrycznej.
  • Od zawartości cząstek stałych w lakierze zależy również liczba warstw, które należy nanieść na powierzchnię.
  • Cienka powłoka nałożona na wcześniej dobrze wysuszoną warstwę pozwoli na szybsze przystąpienie do dalszych działań. Z kolei stosowanie grubych warstw lakieru nie tylko wydłuży wysychanie, ale też może przyczynić się do uzyskania mniej atrakcyjnego efektu końcowego.
  • Powłokę lakierniczą mogą uszkadzać środki i substancje, których używamy na co dzień, m.in. płyn do spryskiwaczy złej jakości, kredki do ukrywania zarysowań, olej hydrauliczny czy biopaliwo.
 
 

Czym różnią się lakiery samochodowe? Na co zwracać uwagę przy ich wyborze? Przedstawiamy w pigułce najważniejsze i najbardziej przydatne informacje.

Najistotniejszym czynnikiem wpływającym na właściwości lakierów jest ich skład: żywice, rozcieńczalniki, stabilizatory UV, a także inne dodatki poprawiające wygląd i trwałość powłoki.
Głównym składnikiem lakierów bezbarwnych są żywice. Ich zawartość w lakierze decyduje, do której grupy zaliczymy lakier: MS (medium solid – ok. 40%), HS (high solid – ok. 50%) czy VHS (very high solid – ok. 60%). Ilość żywicy w lakierze bezbarwnym dobiera się tak, aby osiągnąć jak najlepsze parametry mechaniczne i izolacyjne.

Kolejnym ważnym składnikiem jest mieszanina rozcieńczalników, która odpowiada za lepkość natryskową, szybkość odparowania i rozlewność. W produktach MS i HS do mieszaniny lakieru i utwardzacza należy dodać 2,5–20% rozcieńczalnika. Lakiery VHS często stosuje się w mieszaninie bezrozcieńczalnikowej.

Obecnie obowiązujące przepisy nakazują stosowanie produktów o niskiej zawartości lotnych związków organicznych (LZO). Zgodnie z polskim rozporządzeniem w jednym litrze mieszaniny natryskowej lakieru bezbarwnego może znajdować się maksymalnie 420 g rozcieńczalników. Do takich produktów zaliczają się lakiery VHS i większość HS. Lakiery MS zaliczają się natomiast do tzw. lakierów specjalnych z limitem 840 g/l.

Znajdujące się w lakierach stabilizatory UV odpowiadają z kolei za zabezpieczenie powłoki przed promieniowaniem słonecznym (szczególnie falami ultrafioletowymi), a ich działanie możemy porównać do kremu z filtrem UV. W skład lakieru wchodzą również dodatki, które poprawiają rozlewność, regulują tendencję lakieru do tworzenia zacieków, chronią przed tzw. zgazowaniem oraz poprawiają odporność lakieru na zarysowania.

Warto też zauważyć, że lakiery typu HS i VHS tworzą przy aplikacji strukturę tzw. skórki pomarańczy –
bardzo zbliżoną do fabrycznej, która pozwala na ścieranie się lakieru jedynie na jego wierzchołkach na powierzchni. Dzięki temu powstające na lakierze rysy są mniej widoczne, a powierzchnia dłużej zachowuje połysk. Lakiery typu MS tworzą po aplikacji gładsze powłoki ze względu na większą zawartość rozcieńczalników, które wpływają na ich rozlewność.


 

Czego unikać, żeby karoseria samochodu pozostała nieskazitelna

Duży wpływ na wygląd karoserii mają takie czynniki, jak owady i ptasie odchody.  Najlepiej pozbywać się ich na bieżąco. Powłokę lakierniczą mogą także uszkadzać środki i substancje, których używamy na co dzień, m.in. płyn do spryskiwaczy złej jakości, kredki do ukrywania zarysowań, olej hydrauliczny czy biopaliwo. Warto więc zadbać o odpowiednie zabezpieczenie karoserii auta.

Kontakt powłoki lakierniczej z wymienionymi substancjami i działanie promieni słonecznych często powodują powstawanie matowych plam. Głównym winowajcą jest wysoka temperatura (50–60°C), która wzmaga oddziaływanie środków żrących na lakier samochodowy. Karoseria samochodu zaparkowanego w pełnym słońcu bez trudu nagrzewa się do takich właśnie temperatur. Wskutek tego na lakierze samochodowym mogą powstać nie tylko matowe plamy. Powłoka lakiernicza może również spęcznieć i ulec pofałdowaniu. W takim przypadku pozostaje jedynie zeszlifowanie miejsca, w którym występuje uszkodzenie, i ponowne polakierowanie. Aby uniknąć takiej konieczności, najlepszym wyjściem jest usuwanie groźnych zanieczyszczeń za pomocą ściereczki lub chusteczki higienicznej na bieżąco. Zajmie to kilka sekund, a może uchronić karoserię przed poważnymi uszkodzeniami.

Nie tylko wysokie temperatury niszczą powłokę lakierniczą. Lakier kurczy się podczas mrozów, a rozszerza w czasie upałów. Z tego względu powłoka się odkształca, a jej struktura zostaje osłabiona. Zagrożeniami meteorologicznymi dla lakieru samochodowego są także opady deszczu, śniegu i gradu. Choć niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, nawet silny wiatr jest szkodliwy dla powłoki lakierniczej. Na samochód przenoszone zostają bowiem rozmaite drobne zanieczyszczenia, pył i piasek.  Przyczyniają się do powstawania mikropęknięć, a czasem nawet prowadzą do poważniejszego uszkodzenia karoserii.

Usuwanie uszkodzeń i renowacja aut

Z uwagi na trwałość i wysoką jakość powłoki do napraw renowacyjnych najczęściej stosuje się produkty dwukomponentowe, czyli połączenie głównego produktu (podkładu, lakieru bezbarwnego itp.) z utwardzaczem.

Przygotowanie powierzchni i czas nałożenia warstwy lakieru to ważne czynniki, które wpływają na ostateczną jakość powłoki. Dlatego zanim skupimy się na samym procesie lakierowania, należy się dobrze przygotować.
 

Spodnią warstwę lakieru bazowego konwencjonalnego lub wodorozcieńczalnego aplikujemy zgodnie z zaleceniami zamieszczonymi w kartach technicznych. Po ściśle określonym czasie (niezbędnym do odparowania rozcieńczalników) można nakładać lakier bezbarwny. Miejsce lakierowania musi być wolne od kurzu i zanieczyszczeń.

W przypadku lakieru bazowego konwencjonalnego możemy nakładać na niego wszystkie typy lakierów bezbarwnych: MS, HS i VHS. Wybór zależy jedynie od nas. Natomiast gdy mamy do czynienia z lakierami bazowymi wodorozcieńczalnymi, zaleca się stosowanie lakierów bezbarwnych HS i VHS, ponieważ zawierają więcej cząstek stałych, a mniej rozcieńczalników, które mogą penetrować lakier bazowy i rozpuścić warstwę bazy.

Od zawartości cząstek stałych w lakierze zależy również liczba warstw, które należy nanieść na powierzchnię. Lakier typu MS z rozcieńczalnikiem w ilości 20% wymaga naniesienia 3 warstw. Podczas stosowania lakieru typu HS taką samą grubość warstwy otrzymuje się przy 2 warstwach, a przy zastosowaniu lakierów VHS należy pamiętać o tym, aby aplikować 1,5 warstwy z zastosowaniem odpowiedniego ciśnienia i średnicy dyszy pistoletu lakierniczego.

Ważną rzeczą przy lakierowaniu powierzchni jest także odległość, w jakiej prowadzimy pistolet od lakierowanej powierzchni, najczęściej powinna wynosić 15–25 cm. Nie bez znaczenia jest również prowadzenie pistoletu – powinno się odbywać prostopadle do lakierowanej powierzchni. Takie ustawienie wpływa na większą efektywność wykorzystania materiału i trwałość lakieru (siła uderzenia i przyczepność).

Czas schnięcia lakieru

Od czego zależy czas schnięcia lakieru? Czy można go skrócić? Wyjaśniamy i zdradzamy kilka sposobów.

Przygotowując się do prac przy aucie, musimy pamiętać, że każda czynność wymaga określonego czasu. Dlatego warto wszystko zaplanować i się nie spieszyć. Oczywiście, istnieją metody, żeby przyspieszyć wysychanie lakieru. Najlepszy efekt zawsze uzyskamy jednak wtedy, gdy unikniemy kładzenia kolejnych warstw bazy czy klaru zbyt szybko lub za późno.

Oczywiście przy wysychaniu lakieru ogromne znaczenie ma grubość nakładanej powłoki. Cienka powłoka nałożona na wcześniej dobrze wysuszoną warstwę pozwoli na szybsze przystąpienie do dalszych działań. Z kolei stosowanie grubych warstw lakieru nie tylko wydłuży wysychanie, ale też może przyczynić się do uzyskania mniej atrakcyjnego efektu końcowego.

Stosując lakiery samochodowe dwukomponentowe, możemy bardziej precyzyjnie określić, ile godzin trzeba zarezerwować na nakładanie kolejnych warstw. Wystarczy wówczas przeczytać informacje umieszczone przez producenta na opakowaniu. Należy przy tym jednak pamiętać, że czas suszenia pojazdu zależy również od temperatury i wilgotności powietrza w danym pomieszczeniu.

Czy istnieją sposoby na skrócenie czasu schnięcia lakierów? Mamy dobrą wiadomość: można to zrobić, korzystając ze specjalistycznych urządzeń. Specjalne autokabiny przez podniesienie temperatury sprawiają, że karoseria schnie szybciej. Inną metodą jest zastosowanie promienników podczerwieni (IR). Suszenie powłoki odbywa się tu właściwie na takiej samej zasadzie, ponieważ także w tym przypadku chodzi  o podwyższenie temperatury.


Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii PORADY
Copyright 2024 © - autolakier.pl | Wszelkie prawa zastrzeżone. Realizacja: osv.pl
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu