Przygotowanie do lakierowania - jakie narzędzia wybrać?
Przy wyborze wyposażenia warsztatowego konieczne jest uwzględnienie, z jakimi materiałami będziemy pracować. Nieprawidłowy dobór sprzętu prawdopodobnie pozwoli nam wykonać daną pracę, jednak operując odpowiednimi narzędziami, czynności te wykonamy szybciej i bez zbędnej frustracji.
W procesie naprawy powłoki lakierniczej prace zaczynają się od przygotowania do lakierowania. Tutaj jakość oszlifowanej powierzchni ma kluczowy wpływ na efekt końcowy lakierowania. Na początku jednak trzeba zaoszczędzić na czasie, używając papierów „grubszych” o mniejszej gradacji.
Paweł Kałuski, regional sales manager North East Europe w firmie RUPES, zwraca uwagę, że właściciele warsztatów często nie zdają sobie sprawy, jakie narzędzia powinni zapewnić pracownikom, aby przyspieszyć proces naprawy. W przypadku szlifierki oscylacyjno-rotacyjnej oscylacji 3 mm używamy najczęściej do obróbki podkładu pod bazę lub szlifowania lakieru bezbarwnego podczas procesu polerowania. Dostępne są wersje elektryczne i pneumatyczne takich szlifierek. Przy wyborze trzeba pamiętać o rodzaju wykonywanej pracy. Do pracy na mokro lub w środowisku pyłu aluminiowego nie zaleca się maszyn elektrycznych.
Kolejnym aspektem jest oszczędność energii. W nowoczesnych szlifierkach elektrycznych sercem jest silnik indukcyjny, który znacząco zmniejszył gabaryty szlifierki, zbliżając ją do rozmiarów szlifierki pneumatycznej. Silniki indukcyjne (zwane również bezszczotkowymi z racji budowy) wykazują się wyższą sprawnością i małym poborem prądu. Aby efektywnie pracować, trzeba również rozważyć wielkość i kształt tarczy roboczej, dopasowując szlifierkę wraz z tarczą oraz ruchem, jaki wykonuje szlifierka, do operacji, którą chcemy wykonać.
Dobór tarczy jest bardzo istotny z kilku powodów. Pierwszym, najistotniejszym, jest rozmieszczenie otworów w tarczy roboczej, aby współgrały z otworami w papierze ściernym. Kolejne to twardość tarczy, grubość i oczywiście waga. Należy pamiętać, że waga jest tak dobrana, aby minimalizować wibracje przenoszone podczas pracy na ręce operatora.
Następną szlifierką, która powinna się znaleźć w warsztacie, jest szlifierka o ruchu planetarnym. Ruch planetarny jest bardziej agresywny od oscylacyjno-rotacyjnego. Dlatego szlifierki te często nazywane są szlifierkami zgrubnymi lub zdzierającymi.
Kolejna szlifierka oscylacyjna, która sprawdza się w miejscach takich, jak podłużnice, krawędzie, wnęki drzwiowe, to szlifierka w kształcie i rozmiarze małego żelazka. Pozwala dotrzeć w miejsca niedostępne dla okrągłej szlifierki z tarczą 150 mm. Na pewno nie jest często używana, ale kiedy jest potrzebna, oszczędza czas. Mały hebel oscylacyjny o wymiarze 198×70 mm znakomicie zastępuje ręczny klocek do papieru ściernego. Do dużych powierzchni, aby zaoszczędzić czas i dokładniej wyprowadzić płaski kształt, nieoceniony będzie hebel oscylacyjny o tarczy roboczej 400×70 mm i oscylacji 5 mm.
Reasumując, dobierając sprzęt szlifierski, pamiętajmy, że narzędzia mogą mieć ruch rotacyjny, oscylacyjny, oscylacyjno-rotacyjny i planetarny. To, czy wybór padnie na narzędzie elektryczne, również jest istotne. Jeżeli nie jesteśmy pewni wyboru, warto skorzystać z wiedzy przedstawicieli technicznych producenta.
Pora na lakierowanie
W przypadku lakierowania jest podobnie – ważne, do czego będzie używany pistolet. Jak mówi Bernard Kołodziej z firmy FAMA sp. z o.o.: – W zależności od obiektu, który musi być polakierowany, wielkości naprawianych elementów, warunków danego warsztatu i warunków pogodowych, wybieramy najodpowiedniejszy materiał. Producenci na swoich stronach internetowych udostępniają karty techniczne, z których dowiemy się, jak stosować dany produkt. Karta uwzględnia lepkość, czas schnięcia, liczbę warstw, gradację papieru do szlifowania rozmiar dyszy w pistolecie oraz ciśnienie robocze.
Dane odnośnie do doboru dyszy i pistoletu są ogólne, a tym samym nieprecyzyjne. Często wymienia się wiele dostępnych dysz i technologii powlekania (np. HVLP niskociśnieniowe lub RP z redukowanym ciśnieniem). Konkludując, sprawdzamy u siebie w warsztacie, z jakich materiałów najczęściej korzystamy (co to za producent), a następnie patrzymy w tabelę doboru pistoletu i dopasowujemy do własnych potrzeb. Pamiętajmy przy tym, że w większości przypadków do tego samego materiału mamy do wyboru pistolet HVLP lub RP. W warsztatach, w których mamy małą wydajność kompresora (poniżej 500 l/min), wybieramy pistolet RP, który potrzebuje około 275–290 l/min, natomiast HVLP w granicach 430 l/min. Dużą rolę odgrywają przyzwyczajenia co do szybkości lakierowania, precyzji ustawień pistoletu (tzn. ciśnienia na wejściu) i odległości od lakierowanego obiektu.
Wydajność kompresora potwierdza Arkadiusz Kalkowski, doradca techniczy Anest Iwata Polska. Dodaje jednak, że w przypadku aplikacji lakierów bazowych najpopularniejszą technologią jest technologia HVLP (High Volume Low Pressure), a dysze stosowane do aplikacji bazy to 1,3 i 1,4. Warto pamiętać, że rozmiar dyszy wpływa na kolorystykę. Najbardziej popularne dysze do aplikacji lakieru bezbarwnego to (podobnie jak w przypadku lakierów bazowych) 1,3 i 1,4, ale coraz częściej można się spotkać z dyszą 1,2, która sprawdza się przy aplikacji lakierów o niskiej lepkości. Do lakieru bezbarwnego zastosowanie znajdują pistolety średniociśnieniowe. Pistolet lakierniczy powinien być też dobrany do charakteru wykonywanej pracy – inne pistolety zastosujemy do napraw miejscowych (SMART), inne do codziennego lakierowania w branży automotive i inne do dużych wylakierowań przemysłowych. Przed zakupem pistoletu, warto sprawdzić, czy dane urządzenie ma aprobatę producenta stosowanego w danym warsztacie lakieru.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii PORADY